• Ford F6 Ladderwagen

    De eerste klassieker waarvan is toegezegd dat deze naar het evenement komt is de Ford F6 ladderwagen van de Brandweer uit Hilversum.
    De wagen uit 1949 is sinds 2010 weer terug in de Mediastad en is door vrijwilligers volledig gerestaureerd en teruggebracht in de originele uitvoering zoals deze in de jaren ’50 en ’60 in Hilversum heeft dienst gedaan.

  • Citroën T23 bus

    De Citroën T23 bus uit 1938 wordt momenteel gerestaureerd.
    De bus is destijds door Van Leersum van carrosserie voorzien en heeft gereden bij de ETAO in Tiel.
    Het technisch gedeelte is inmiddels gerenoveerd door het ROC uit Tiel, de opbouw is in handen van WIFO CAR.
    Als de bus op tijd klaar is, wordt de Van Leersum creatie als eregast verwelkomt op Hilversum on Wheels.

  • Ford model T 1927

    De T-Ford van Kees kwam op 6 januari eindelijk aan in Hilversum.
    Kees kocht de klassieker uit 1927 eind vorig jaar op een veiling in
    de Verenigde Staten en daarmee kwam een langgekoesterde droom tot werkelijkheid.
    Al meer dan 30 jaar had hij het plan de trotse eigenaar te worden van deze mijlpaal uit de autogeschiedenis en in het najaar van 2019 kon hij hem eigenlijk verwezenlijken.
    Daarna kwam de, achteraf niet zo lange, periode van wachten, de auto moest op transport en worden ingeklaard.
    Nu staat de wagen in Hilversum en moet rijklaar gemaakt worden en op kenteken gezet worden en natuurlijk zal Kees met zijn 27er T-Ford aanwezig zijn op Hilversum on Wheels op 7 juni.

     

  • Fiat 500C Pick-Up

    De Fiat 500 werd geïntroduceerd in 1936 als Fiat 500A Topolino ( muisje ) en bleef tot 1948 in productie, het motorblokje was iets groter dan de 500CC die de naam doen vermoeden namelijk 569cc, het wagentje had een topsnelheid van 85 km/h, met een kleine facelift werd in 1948/49 de 500B geproduceerd, deze kon maar liefst 95 km/h.
    In 1949 werd de neus opnieuw getekend en kwam de 500C, de wagen werd niet alleen als 2-deurs personenwagen en als cabrio geleverd, maar ook als combi (Giardinetta ) en bestelwagen en beleef tot 1955 in productie.
    De Pick Up versie van deze Fiat 500C Topolino Camioncino is een buitenbeentje, alhoewel er fotomateriaal genoeg is van te vinden komt hij in de opsomming op bv Wikipedia niet voor, Het model dat naar Hilversum on Wheels komt is dan ook zeer bijzonder.

  • 1954 Buick Century Estate Wagon

    Toen eind 19de eeuw de eerste automobielen verschenen waren het personenwagens en bedrijfswagens.
    Hotels hadden de behoefte aan auto’s die zowel de gasten als hun bagage konden ophalen bij, of wegbrengen naar, het station en zo ontstond de “stationcar”.
    In de jaren ’50, de tijd van opbouw en optimisme, waren het met name de Amerikaanse gezinnen die de stationcar ontdekte als familycar, en daarmee stond de wagon definitief in de collectielijsten van de fabrikanten, Europa zou spoedig volgen.
    Deze 54er Buick Century Estate Wagon is van de modelserie 69 en er zijn er slechts 1563 van gemaakt. Uiteraard heeft hij een (Dynaflow) automaat, stuurbekrachtiging en een 332 Cubic Inch ( 5276cc) V8 Fireball blok.
    De wagen is gespoten in Gulf Turquoise en French White
    en starten…. doe je met het gaspedaal.

  • 1953 Renault Goulette

    De bedrijfswagen van Renault, de Goulette, is in de jaren ’50 en ’60 een gezichtsbepalende wagen geweest naast alle Duitse en Engelse bedrijfsvoertuigen. Wie kent ze bijvoorbeeld niet, de knalgele Renault bestelbussen van De Snelle Visser die door Hilversum reden.

    Renault bouwde deze bestelwagen van 1946 tot 1965, niet alleen als bestelwagen of bus, maar ook als cabine-chassis variant voor opbouw van een open of dichte laadbak.

    Je hebt tegenwoordig het fenomeen “Foodtruck” maar deze Renault is een “Good Moodtruck”  ( Camion Bonne Humeur )
    De Gooische grijs blauwe Goulette uit 1953 is opgebouwd met draaiorgel de “Tony” die is aangedreven door een Lisermotor uit 1932.
    Als je langs deze mooie Renault wandelt, vergeet het centenbakkie niet……

     

  • 1955 Renault 4CV Sport

    Ruim 1,1 miljoen exemplaren van de 4CV rolden  tussen 1947 en 1961 bij Renault van de band.
    De eerste ideeën voor het ontwerp ontstonden tijdens de 2e wereldoorlog en niet toevallig was een van de voorbeelden voor de technici  de destijds beladen VW Kever met de motor achterin, maar hij moest vooral klein en zuinig zijn. De auto werd het Franse boegbeeld voor de wederopbouw.
    Legendarisch was de uitvoering voor de Parijse politie, het zwart-witte autootje met een hap uit de deur zodat de diender de arm naar buiten kon steken.
    De zwarte 4CV uit 1955 op Hilversum on Wheels is een sport uitvoering met een 850cc (een gewone had 750cc) door Gordini gekieteld motorblok, met 40PK haalt hij de 135 km/h.

  • 1920 Dodge Brothers Series 30, Ambulance

    Van maar liefst 4 (oorspronkelijk) Hilversumse bedrijven zijn ambulances bekend: Spijker, Bronkhorst, Van Leersum en Renova, helaas is er niets van bewaard gebleven.
    Maar wij zijn er dan ook trots op dat op Hilversum on Wheels een fraaie tijdgenoot van de Hilversumse creaties te zien zal zijn.
    De, dit jaar, 100 jaar oude Dodge ziekenwagen die in 2015 nog in de prijzen viel op de Nationale Oldtimerdag in Lelystad, hij kreeg een prijs in de categorie “Specials” en speciaal is hij zeker, deze Dodge die door de huidige eigenaar zelf in 2014 is gerestaureerd.

  • 1957 PV 444 type K split window

    Volvo’s zijn op de Nederlandse wegen een bekende verschijning, Nederland en de Zweedse uitstraling gaan goed samen.
    De geschiedenis van Volvo begint op 14 april 1927 als de eerste in serie gebouwde  auto van de Zweedse band rolt maar Volvo breekt in ons land pas echt door na de tweede wereldoorlog.
    De eerste nieuwe Volvo van na WWII is de PV 444, hij werd geïntroduceerd in 1944 maar kwam uiteindelijk pas in productie in 1947.
    De PV444 van Jan de Winter dateert van 1957 en is van het type K, hij heeft de karakteristieke gedeelde voorruit.
    Dat de ruim 60 jaar oude Volvo nog steeds uitstekend mee kan blijkt uit het feit dat met deze wagen de Noordkaap Challenge is gereden, een barre tocht van 7000 kilometer in 10 dagen tijd voor het goede doel: Serious Request… maar ja, dat is voor een Zweedse auto natuurlijk een thuiswedstrijd.

  • 1952 Ford K500 kipper

    Bouwjaar 1952 heeft de Ford F500 vrachtwagen van Hendrik van Loenen uit Loosdrecht
    1952, de tijd dat Van Leersum stopte met zijn bedrijf maar dat de orderportefeuille van Renova in Hilversum juist overvol was juist ook met dit soort voertuigen. Neem daarbij het feit dat Ford vaak werden geassembleerd in de Ford fabriek van Amsterdam en het is duidelijk dát deze wagen op-en-top Hollands is.
    Natuurlijk verdient de volledig gerestaureerde kipper van Hendrik dan ook een bijzondere plaats  bij Hilversum on Wheels en hij heeft dan ook toegezegd te komen.

  • Bronkhorst koets

    Hilversum on Wheels is er trots op dat er een echte Bronkhorst koets naar de mediastad komt tijdens ons evenement.
    Ruim 100 jaar geleden bouwde carrosserie en koetsenbouwer Bronkhorst aan de Langestraat in Hilversum deze open koets.
    Het wordt een van de pronkstukken van de dag, hij zal niet alleen te bewonderen zijn op de markt maar zal ook enkele keren een rondje door het centrum rijden.

  • 1938 Ford V8 brandweerwagen

    De bewoners van Westzaan hadden er hard voor gespaard, en in het najaar 1938 was het zover, de vrijwillige brandweer mocht 2 fonkelnieuwe identieke Ford V8 brandweerwagens in gebruik nemen.
    De fraai gelijnde wagens in wit en rood waren gebouwd door Van Leersum uit Hilversum met brandweer apparatuur van Kronenburg.
    Helaas zorgde de 2e wereldoorlog ervoor dat de brandweer tweeling uit elkaar werd gerukt, een van de twee verdween over onze oostgrens om daar, door de Duitsers niet eens gebruikt, bij een geallieerd bombardement op Berlijn in 1944 verloren te gaan.
    Maar… zijn broertje overleefde de oorlog wel.
    Nadat hij in Westzaan uit actieve dienst ging is hij in 1962 verkocht aan de bedrijfsbrandweer van Verkade.
    In 1972 is hij teruggekocht door Gerard Davidzon die als brandweer vrijwilliger chauffeur was op deze wagen
    Tot zijn overlijden in 1986 heeft Gerard actief evenement bezocht met de wagen en daarna werd de auto opgeborgen tot 2019, toen hij met wat kleine reparaties weer rijvaardig werd gemaakt…….  En nu…is hij na 82 jaar nog steeds in puike conditie.
    De West Zaanse Ford zal dan ook in al zijn glorie te zien zijn op 7 juni in Hilversum.

  • 1945 Dodge van Rob Koedam

    Zonder gemotoriseerde voertuigen had de 2e wereldoorlog er ongetwijfeld heel anders uitgezien.
    Voor zowel de Duitsers als de geallieerden was het transport onontbeerlijk.
    75 jaar na afloop van de oorlog zijn een aantal voertuigen van de geallieerden nog steeds gezichtsbepalend als “vrede-brengers”.
    Twee van deze voertuigen staan in Hilversum en verdienen dan ook een plaats op Hilversum on Wheels, de Jeep en de Dodge.
    Deze Dodge, van Rob Koedam,  heeft nog een prominente rol gespeeld in de documentaire die de lokale omroep van Hilversum heeft uitgezonden n.a.v. 70 jaar bevrijding in 2015.
    Voor die documentaire kijk maar eens op:
    https://www.youtube.com/watch?v=MM3Cec28HvM

  • 1935 Ford brandweerwagen

    De zoektocht naar voertuigen voor Hilversum on Wheels brengt ons op plaatsen waar we ware juweeltjes kunnen vinden zoals in Linschoten waar we een bijzondere Ford brandweerwagen bezochten die door Van Leersum gebouwd is.

    De plaatsnaam Linschoten is afkomstig van de adellijke familie Linschoten die een kasteel en uitgebreide landerijen bezat en hier begint ook het verhaal van de brandweerwagen. Op de landerijen van Linschoten branden in korte periode 3 boerderijen af, reden om aan de vrijwillige brandweer van Linschoten deze wagen ter beschikking te stellen.

    In april 1935 nam Linschoten deze prachtige, door van Leersum gebouwde, Ford ( Fordson ) brandweerwagen in gebruik en diezelfde brandweer is na 85 jaar nog steeds de trotse bezitter van deze wagen op leeftijd.
    De wagen ziet er uit om door een ringetje te halen. Met veel liefde en geduld hebben de brandweer mannen van Linschoten hem onderhouden en gerestaureerd en verkeerd in een conditie alsof hij gisteren is afgeleverd door Van Leersum.

    Het spreekt vanzelf dat de brandweermannen van Linschoten met hun voertuig op 7 juni naar Hilversum, de geboortestad van hun wagen, komen om hun trots te laten zien.